Een investment tas wordt vaak door fashionistas beschreven als een tas van hoge kwaliteit, prijs en van een bekend merk. Maar het meest belangrijkse kenmerk van een investment tas is dat hij een hoge resale value moet hebben. Dit houdt in dat de tas minstens de aanschafwaarde blijft houden of zelfs duurder wordt als je hem na gebruik weer zou doorverkopen.
Tassen die beschouwd worden als echte investment items zijn o.a. Hermes Birkin, Chanel, Louis Vuitton en Céline tassen. Laat het nou toevallig zijn dat voor één van deze merken, de tassen in Europa vanaf 8 april substantieel duurder zullen worden.
Chanel heeft officieel aangegeven om voor drie klassiekers
overal ter wereld dezelfde prijsklasse te gaan hanteren. De flab bag, de 2.55
en de boy bag zullen in elke werelddeel hetzelfde gaan kosten. Dit wil zeggen
dat de tassen goedkoper worden in China. Maar dit is slecht nieuws voor de
Europese consument, de tassen zullen tot wel € 1.000, - duurder worden. Dit
verschil wordt ook nog verergerd door de dramatische devaluatie van de euro in de
afgelopen maanden.
Bruno Pavlovsky, president fashion bij Chanel, heeft
aangegeven dat dit de volgende stap is tot het creëren van een wereldwijde
webshop voor Chanel tassen. Gezien het feit dat de belangrijkste factor van een investment tas de resale value is, kunnen tassenhouders in Europe meer geld vragen voor hun
Chanel tassen. Echter betekent dit voor de Chinese consument dat hun it-bag
minder waard wordt.
Aan het eind van de dag komt het erop neer dat het merk voor een hogere prijsklasse zorgt en dat wij als consumenten onze eigen waarde aan de tassen geven. Dus is de kans groot dat andere luxueuze merken, Chanel zullen volgen in deze trend.
Vind jij dat er zoiets bestaat als een investment tas? Laat een
berichtje hieronder achter.
0 reacties:
Een reactie posten